Tal 1 maj

Elin Sejderunas tal:

Vi vill hälsa er alla välkomna till årets Första Maj-firande med Kommunistiska partiet!

Det är jag som är Elin Sejderuna från Kommunistiska partiet i Kristianstad, tjejen med tusen hårfärger,

knasiga smycken, och lika många tatueringar som en sjöman.

Jag har fått äran att göra bort mig här idag, och skall göra mitt bästa för att den här stunden jag har med er blir

underhållande, oavsett om ni skrattar med mig, eller åt mig.

Jag skulle såklart föredra det första alternativet, men det gör inget om ni skrattar åt mig, för jag är ju faktiskt

en politiker, och vi är de bästa på att få folk att skratta… och gråta.

Jag har näsdukar i beredskap utifall att…

Men, visst är det så att politik har blivit ett skämt?

Oftast på andras bekostnad.

Så jag tänker bjuda er på lite gammal hederlig pajkastning, eller hellre tårtkastning, som ombyte.

Jag vill upplysa mina meningsmotståndare att jag inte tål gluten, så ni vet vad ni kan kasta på mig.

Inget med gluten i,tack, men gärna grädde och blåbär!

Och på tal om blått…

Jag kan ge mig tusan på att många av de borgerliga politikerna snackar sig blå idag.

Mer än vanligt då, altså.

De lovar vitt och brett att förbättra för oss.

Alla ifrån de lila Socialdemokraterna och genom hela det borgerliga färgspektrat ända fram till de brunblå

”Sverigemoderaterna”.

Det är löften som är kostsamma för oss vanliga människorsom inte föddes med en silversked i munnen, eller…

någon annanstans…

Det är vi som får betala för deras politik, vi som får sitta och vänta i sjutton timmar på akuten, på en stol – om

vi har tur.

Det är undersköterskan som får betala med sin egen hälsa när hen kämpar med att göra andra friska.

Snacka om ironi – man skall ju bli frisk på sjukhuset, inte tvärtom.

Det är kassören på WILLY’S som får slita vid rullbandetoch har för ont i axlarna för att bära hem matkassarna,

som hen köpt… på WILLY’S.

Det är vi som betalar för borgarnas räkmackor,och med tanke på var vissa av dem förvarar sina silverbestick,

får man hoppas att de diskar dem innan de äter, men med tanke på deras skitsnack, så tvivlar jag på det.

Som ni märker beskriver jag gärna saker på ett målande sätt, och nu skall jag fortsätta tala om färger.

Blått är fint – på himmel och hav, men inte borgarblått i politiken!

Brunt är vackert – våra medmänniskors hudfärg, men inte SD-brunt runt fikabordet!

Det finns såklart fler färger,tack och lov för det, men MIN favoritfärg…

Kan ni gissa?

Japp.

RÖTT.

Vi blöder alla rött, även om vissa har fått för sig att de är blåblodiga.

Det är oftast de som har genomgått en transplantation och bytt ut hjärtat mot plånboken.

Inte undra på att kapitalismen är hjärtlös…

Men, vi är alla lika,vi är vanliga människor allihopa, men vi är alla olika ändå, och det är vår styrka.

Vissa av oss är transsexuella, homo eller bisexuella, vissa har långt svallande hår, andra är skalliga.

En del av oss har ADHD, eller någon annan bokstavskombination.

Vi är smala, kurviga, deprimerade, glada…

Eller som jag…

Pratglada.

Men, skämt åsido.

Politiken börjar med OSS, vi vanliga vardagsmänniskor, med dig och mig.

Inte uppe i Stockholm!

Det är VI som bestämmer hur vi vill ha det, hur våra barn, sjuka, funktionshindrade och äldre bör ha det.

Det är VI som kan ändra på orättvisorna.

Det är VI som kan trösta och försvara, skydda och ta hand om våra djur, vår natur och varandra.

Oavsett var vi föddes, oavsett läggning, religion och könstillhörighet!

Det är VI som är rötterna, stammen och grenarna på samhällsträdet, och det vi gör i vår vardag mot varandra,

FÖR varandra, är frukten vi skördar.

Om vi vill att den frukten skall vara ätlig och nyttig, och räcka åt alla, så måste vi hjälpas åt att sköta om

trädet.

Det är solidaritet!

Det är vad vi står för.

Glad första Maj, allihopa!

 

 

Ulf Johanssons tal:

”Vi har medlemmar som upplever en ständig samvetsstress och känsla av otillräcklighet och stor rädsla för att göra fel. Några har fått magsår.” Så säger personalen borta på CSK som tar hand om för tidigt födda barn. Vad är det för vansinnig tid vi lever i, där man blir sjuk av att ta hand om sjuka?

På verkstaden, där jag jobbar, pratar vi ofta med oro om hur våra barn ska kunna få ett fast jobb, en trygghet i pengar varje månad. Så fort  dom fått in en fot, så åker dom ut igen

 På  Media Markt  ute i Härlöv vill företaget göra om alla heltider till deltider. För att vinsten ska öka för ett företag som redan gör 7,5 miljarder i vinst. När vi kommunister demonstrerade utanför kallade butikschefen på polisen. – Vi protesterar mot att Media Markt har sagt upp sina kollektivanställda och vill omvandla tjänsterna, från heltids- till deltidstjänster. Den utvecklingen på svensk arbetsmarknad är inget vi vill se. Då griper otryggheten in, framför allt för ungdomar, de måste kunna skaffa sig ett tryggt liv; skaffa lägenhet, möbler… Ja, komma igång. Att man har heltidsanställda som har så pass bra betalt att de har råd att själva handla på Media Markt.

När man så läser att Lundaforskare kommit fram till att arbetslöshet är orsaken till vart femte självmord, så stiger oron. Ska våra ungdomar drunkna i arbetslöshetens ocean? Ska vi tillåta det?

Vi Kommunister säger Rädda Liv – dela på jobben. Införandet av 6-timmarsdag med 8timmars lön beräknas kosta företagen 90 miljarder. Ungefär lika mycket som de svenska storbankerna gjorde i vinst i fjor. Valet är ditt, bankvinster till de få eller ett gott liv till de många?

 

Även i Medelhavets ocean drunknar ungdomar. På flykt från svenska bomber i Syrien, Afganistan eller Libyen. På flykt från arbetslöshet. Från länder som egentligen är rika. –Var tredje fabrik i Frankrike drivs av el utvunnen ur uran i Niger. Samtidigt har 90% av befolkningen i Niger inte råd med el. Med en skälig betalning för råvarorna eller kläderna skulle folk inte drivas på flykt.

Bangla Desh: minimilön 450 kr H&M: ”Vi måste se över om vi ska producera där.”

Vi kommunister vill dela på världens rikedomar. Idag äger 80 personer lika mycket som hälften av jordens befolkning.

I Åhus finns en av Sveriges största salladsodlingar.

Kommunal fick upp ögonen för företaget när en arbetare fick sparken för att hon inte kunde jobba på söndagar eftersom hon inte hade barnpassning. Det visade sig att skillnaden mellan arbetarnas anställningskontrakt och verkligheten var stor.

– I anställningskontraktet stod att de skulle jobba 40 timmar i veckan för 16800 kronor i månaden, berättar Tommy Nilsson i Proletären.  Men i verkligheten förväntades de jobba mellan 60 och 80 timmar och både lördagar och söndagar.

Utöver att arbetarna fick jobba nästan dubbel heltid så täckte inga försäkringar den ”svarta” arbetstiden. I anställningskontraktet stod till och med att arbetarna vistades på arbetsplatsen på egen risk utanför de ordinarie 40 timmarna.

Så har 20 år av EU-medlemskap skapat ett annat Sverige, med moderna importerade  slavar. Vi kommunister vill att Sverige lämnar EU och dess förmynderi. Som ett första steg mot ett verkligt folkhem. Inte SD:s folkhem.

Dagens Sverige är långt från det folkhem socialdemokraterna en gång ville skapa:  ett land utan kelgrisar och styvbarn ”Här råder visserligen en formell likhet, likheten i politiska rättigheter, men socialt består ännu klassamhället och ekonomiskt råder fåtalets diktatur, som Per-Albin Hansson sa1928. Fåtalets diktatur är kvar, 87 år senare. Hela Sveriges folk ska rätta in sig i ledet att frambringa största möjliga vinst till finansfamiljerna. Annars flyttas fabrikerna utomlands, som med Campbell Soup i Karpalund.. Men säg mig, varför tillåter vi det, du och jag? Varför avskaffar vi inte dessa 15 familjers diktatur över oss andra?

Vi kommunister vill fördela makten över Sveriges rikedomar. Vi vill inte förstatliga företagen, vi vill att de anställda ska bestämma.

Vi vill inte ge mer makt till statliga tjänstemän.  I ett kommunistiskt Sverige ska makten ligga hos arbetarråd, kvartersråd och byråd. Folkstyre. Det är vår  tanke.  Så kan Sverige bli ett gott land att leva i – annars kan det väl kvitta.

 

There are no comments on this post.

Kommentera

